Kosminiai žaidimai
Kosminiai kompiuteriniai žaidimai
Jau rašydamas šį tekstą galvojau kokiu principu žaidimus išskirstyti, kokie verti paminėjimo, o kurie ne. Faktas tas, kad visų neaprašysiu, todėl nusprendžiau, kad apžvelgsiu tris, mano akimis svarbiausius „kosmoso“ žanro projektus, kurie aktualūs iki šių dienų (tai ir buvo svarbiausias veiksnys), bei trumpai papasakosiu apie tai kas gresia ateityje. Kosmoso žanru laikau visus projektus susijusius su kosminėmis kelionėmis, tuos kurie mus nukelia toli nuo žemės, kurie praplečia mūsų žodyną įdomiais terminais, ir visai nesvarbu ar tai strategija ar šaudyklė, kosmosas apjungia juos visus. Pradedam.
Per kančias – į žvaigždes
Vienas iš pagrindinių hitų, nubrėžusių naujas gaires mokslinės fantastikos video žaidimų plotmėje, be abejo yra realaus laiko strategija Starcraft.
Tiesa, 1996 metais E3 parodoje debiutavęs kompanijos Blizzard Entertainment kūrinys didelio susižavėjimo nesulaukė ir buvo lyginamas su kitu tų pačių kūrėjų hitu – Warcraft 2.
„Tai tas pats warkraftas, tik su ateiviais“, kalbėjo visi. Ateitis atrodė labai niūri, dėl to Blizzard ėmėsi veiksmų ir nuo nulio perkūrė žaidimą. Antrasis pristatymas, vykęs 1997 metais, sulaukė kur kas palankesnės kritikos ir to pasekoje 1998 metų kovo 31 dieną Starcraft išvydo pasaulį.
Žaidimo veiksmas rutuliojasi 25-ajame amžiuje, išgalvotoje mūsų galaktikos dalyje pavadintoje Koprulu Sektoriumi.
Trys rasės: Teranai – ištremtieji Žemės sūnūs, rūstūs ir storžieviai, Protosai – psionines galias valdantys ateiviai, taip niekad ir neišradę rato, bei zergai – spiečiaus protu pasižymintys insektoidai apsėsti manijos asimiliuoti kitas rases, pliekia vienas kito subines švino, žaibų, ar atitinkamai – rūgšties lietumi.
Žaidimo istorija tikrai sodri: scenarijus pilnas netikėtų posūkių, leidžiama pažaisti ir įsijausti iš visų trijų konfliktuojančių pusių. Todėl žaisdamas supranti, kad ne visi zergai blogi. Ir ne visi žmonės geri. Ypač žmonės.
Daugybė šios pramonės šakos žurnalistų pripažįsta Starcraftą vienu geriausių ir svarbiausių visų laikų PC žaidimu. Iki 2009 metų buvo parduota daugiau nei 11 milijonų žaidimo kopijų! Ir tai neskaičiuojant piratinių žaidimo diskų kurie gūdžiais 1998 metais galbūt net viršijo oficialius pardavimus. (Tokį kadaise turėjau ir pats. Pirkau „Pergalės“ kino teatre (dabartinis „Pramogų bankas“) veikusiame piratų turgelyje. Mokėjau pasakiškus tais laikais pinigus – 20 litų!)
2010 metais pristatyta antroji frančizės dalis sulaukė ne menkesnio susidomėjimo: šiuo metu jau parduota daugiau nei 6 milijonai kopijų (informacija gana sena ir neatnaujinta, siekia 2011 metus. Bet turint omenyje, kad žaidimo kaina tada siekė ~200 litų, gaunasi įspūdinga suma), o svetainių youtube ir twitch.tv dėka žaidimas tapo e-sporto pažiba. Turnyrus iki šiol gyvai žiūri dešimtys tūkstančių žiūrovų, o priziniai fondai sieka šimtus tūkstančių dolerių. Ne sykį su šeimos nariais turnyrus stebėjau ir pats. Tikrai gera, nestandartinė pramoga! Apie Starcraft 2 sakoma, kad žaidimo žiūrovų yra daugiau nei pačių žaidėjų. Tai manau ir yra tikro sporto požymis.
2013 išleistas zergiškasis Starcraft 2 papildymas Heart of the Swarm, o 2015 laukiame paskutinio atnaujinimo Legacy of the Void, kuris nukels mus į protosų pusę. Tiesa, Blizzard niekada neskuba ir išleidžia žadimus tik tada kai būna 110% tikri, kad laukia sėkmė. Juk nuo pirmosios iki antrosios žaidimo dalies prabėgo net 13 metų! Šitas receptas pasitvirtina: perkamiausių visų laikų PC žaidimų tryliktuke net keturi vardai priklauso Blizzard Entertainment (Pirmąją vietą užima kompanijos Mojang kurtas Minecraft su daugiau nei 18milijonų pardavimų, o antrojoje Blizzard hitas World of Warcraft, kurio parduota virš 15 milijonų).
Kosmoso platybės
2003 metais išleistas MMORPG (massive multiplayer online role playing game) EVE Online užkariavo širdis tų, kurie troško pasinerti į visatos platybes, ir savo kosmine gelda išnaršyti beveik 8000 žvaigždžių sistemų.
Žaidimo veiksmas mus nukelia toli, net 21 tūkstantį metų į priekį. Gana banali „Žmonės išnaudojo resursus ir iškeliavo kolonizuoti galaktikos“ istorija netrukdo šiam žaidimui būti vienu iš laiko išbandymus atlaikiusių ir žaidėjus sužavėjusių hitų. Juk iškeliauti kolonizuoti galaktikos – tai visų kosmoso romantikų tikslas ir svajonė, tiesa?
Taigi jau 2013 metais, nuolatinių žaidėjų, mokančių mėnesinį maždaug 55 litų mokestį, skaičius viršijo pusę milijono. Kūrėjai, kompanija CCP Games, nesustojo ir iki šiol leidžia papildymus bei atnaujina žaidimo grafiką, kad ji atitiktų šiuolaikinius standartus. Pavyzdžiui 2015 metais turėtų pasirodyti žaidimo atnaujinimas pavadinimu Tiamat. Tiesa EVE Online skirtas ne visiems: naujokams tai tikras galvos skausmas – EVE niekad nepasižymėjo labai draugiška vartotojo sąsaja, o masė statistinių rodiklių gali išvaryti iš proto, bet sprendžiant iš daugybės žaidėjų kiekio – visa tai perkandama laikui bėgant, tereikia kantrybės ir tapsite daugiatūkstantinės bendruomenės dalimi.
Scenarijaus efektas
2007 metais pasirodė pirmoji veiksmo RPG žaidimo Mass Effect dalis. Įsiveržęs į mūsų kompiuterių ekranus šis žaidimas sužavėjo savo originalia istorija: nenuspėjamas scenarijus, daugybė dialogų ir nuo mūsų veiksmų priklausanti žaidimo baigtis buvo tai ko žmonės jau seniai troško, bet nelabai tikėjo, kad tai įmanoma.
Kažkada fantastikos rašytojas Orson Scott Card (žinomas dėl „Ender’s game“) pasakė, kad joks išgalvotas pasaulis nebus tobulas be politikos. Jei yra karžygys – jis turi turėti karalių, o tas karalius – patarėjų. Turi būti valstiečiai ir mokesčių rinkėjas, nusikaltėliai ir teisėjai. Turi būti gretima karalystė, kurioje gyventų kitas karalius – nekenčiantis pirmojo. Ir štai įsivaizduokite, kad būtent visų šitų intrigų apsuptyje Raudonkepuraitė sutiko vilką. Visai kitas vaizdas, tiesa? Tas miškas staiga nebeatrodo toks didelis ir abstraktus, pradeda kirbėti mintis, kad kažkoks medžiotojas prastai atliko savo darbą palikdamas girioje vilką žmogėdrą, o pas mergaitės mamą po kurio laiko apsilankytų vaikų teisių apsauga…
Taigi, politiką mes matome tokiuose daugiaserijiniuose granduose kaip Žvaigždžių kelias, Žvaigždžių karai, Sostų žaidimas arba Žiedų valdovas – tai tęstinumo ir išlikimo garantas. Mass Effect pasiūlė mums tą patį – pasaulį su savo politika, išbaigtą produktą, kuriame pasėjo nuotykių sėklas. Pastarosios išaugo į dar dvi žaidimo dalis, o šiuo metu kūrėjai žada ir ketvirtąją, kurios dauguma nekantriai laukia.
Ką žada ateitis?
Šį sąrašą be abejonės galėčiau tęsti su tokiais žaidimais kaip Star Wars: Old Republic, Freespace, Kerbal Space Program, Galactic Civilisations, Star Trek Online, Master of Orion, Sins of Solar Empire ir t.t. Jie visi tikrai padarė didelę įtaką kosmoso žanro vystymuisi ir prie progos derėtų juos išbandyti. O dabar pakalbėsiu apie naujienas. Kas mūsų laukia ateityje?
Netrukus turėtų atgimti legendinė kosminė strategija Homeworld ir Homeword 2, kuriame visas senas tekstūras kūrėjai pakeitė naujomis ir blizgančiomis. Senolis grįžta visame HD kokybės gražume vasario 25 dieną.
Kitas vertas paminėjimo ateities projektas yra Take On Mars. Žaidimas jau turi ankstyvąją prieigą Steam svetainėje, todėl valdyti Marso roverį galite jau dabar. Pilotuojamos misijos irgi ne už kalnų. Nusimato tikrai įdomus ir svarbiausia – unikalus, realiomis technologijomis paremtas žaidimas.
Verta paminėti ir šiemet išeisiantį ADR1FT, kuriame tapsite laisvai, tarp laivo nuolaužų skrajojančiu astronautu…
O laukiamiausias projektas – tai No Man’s Sky, kuris žaidėjams pasiūlys beribę visatą. Taip, perskaitėte gerai. Ir tai nebus strateginis žaidimukas, kuriame valdysite žirnio dydžio planetas, ne, tai tikrai milžiniškas projektas, kurį verta pamatyti savo akimis.
Parengė: Rokas Mikutis